Jump to content

Master in Management of Technology

Organisations­kulturens indvirken på din succes som leder

Hvad er organisationskultur, og kan vi måle den? Er kultur en entitet med tankeevne, og skal den opfattes som et objekt eller subjekt? På dette gratis online temamøde deler AAU-lektorerne Astrid Heidemann Lassen og Mogens Sparre forskellige perspektiver og gør dig klogere på en organisationskulturs indvirken på din succes som leder.

• 29.11.2023 08:30 - 10:00

• Dansk

• Online

29.11.2023 08:30 - 10:0029.11.2023 08:30 - 10:00

Dansk

Master in Management of Technology

Organisations­kulturens indvirken på din succes som leder

• 29.11.2023 08:30 - 10:00

• Dansk

• Online

29.11.2023 08:30 - 10:0029.11.2023 08:30 - 10:00

Dansk

Se video af temamødet

Online MMT-temamøde

Organisationskulturens indvirkning på din succes som leder

Online MMT-temamøde

Organisationskulturens indvirkning på din succes som leder

VIL DU VIDE MERE?

Har du spørgsmål til ansøgningsprocessen, adgangskrav eller andet relateret til MMT-uddannelsen, ringer vi gerne til dig. Du kan også vælge i første omgang at holde dig orienteret om MMT-uddannelsen og blive inviteret til informationsmøder og andre arrangementer.

Skal vi kontakte dig?Vil du holdes orienteret om nyheder, informationsmøder og øvrige MMT-arrangementer?

Hvor tit hører man ikke ledere undskylde manglende målopfyldelse eller succes med problemer der bliver henført til ”kulturen” i organisationen?

”Jo – jo – det kan godt være, at man udefra ikke kan forstå, at vi ikke har fået rettet op på det endnu, men man må forstå, at det at ændre en kultur er svært og tager tid” Citat; Regions forperson i P1, morgen.

Hvad er en organisationskultur egentlig for en størrelse? Kan kulturen tænke? Er kulturen et objekt eller et subjekt? Og kan den måles og modelleres?

I sit arbejde fremfører Mogens, at kulturbegrebet reelt set ofte er et produkt af manglende ledelsesmod og kompetencer, for der er jo ikke nogen undskyldning for at acceptere en uhensigtsmæssig adfærd, og så kalde det en kultur. Kulturen kan sammenlignes med spøgelser, og de fjernes som bekendt ved at tænde lyset.

Hvis man som leder ikke kan ”læse” kulturen kan man ikke finde kontakten til at tænde lyset. Dermed bliver det meget svært at få succes som leder. Mogens vil præsentere nogle anvendelige begreber og metaforer, som kan være vigtige værktøjer til at aflæse en kultur.

Astrid H. Lassen har i mange år beskæftiget sig med forandringsledelse, hvor kultur også er et vigtigt element. Ifølge Astrids tilgang til kultur i organisationer kan den måles og modelleres med brug af modeller, og det vil hun gøre os klogere på.

Mogens og Astrids forskellige indgangsvinkler til organisationskultur kan danne basis for gode diskussioner og udveksling af erfaringer, som vi på temamødet vil dele med deltagerne.

8:30 Velkomst ved professor og MMT-programleder Brian Vejrum Wæhrens

8:40 Organisationskulturens indvirken på din succes som leder ved Mogens Sparre, lektor ved AAU, Institut for Kultur og Læring

9:10 Kan organisationskultur måles? Ved Astrid H. Lassen, lektor ved AAU, Institut for Materialer og Produktion

9:30 Q&A

9:50 Afslutning

Om oplægsholderne

Mogens Sparre

Mogens Sparre er aktionsforsker og lektor i organisationskultur og ledelse på AAU, og han har gennem rigtig mange år som leder i store tekniske organisationer studeret, hvordan de forskellige organisationer havde nogle særlige adfærdsmønstre som man kaldte ”kulturen”.

Astrid Heidemann Lassen

Astrid Heidemann Lassen er lektor i Innovation og Produktionsledelse på AAU og har stor erfaring med forandringsledelse og organsisationskultur.